E2 Solutions AS har nylig lansert sin ProfraktE2 Shopify-app, som kommuniserer direkte med våre løsninger. Via appen vil sendingene opprettes, og etikettene skrives ut når du fullfører en ordre i Shopify. Enklere blir det ikke!
Appen gir deg også full kontroll over fraktvalg i checkout, og du kan bruke både Bring og PostNord som transportør om ønskelig, samt eventuelle øvrige transportører etter hvert som vi gjør de tilgjengelige.
Leverandørens side for installasjon, konfigurasjon og utvidet bruk finner du her.
Både utgiver, E2Solutions, og vi i Profrakt tilbyr gratis support dersom du skulle trenge hjelp med installasjon eller konfigurasjon, så ta gjerne kontakt.
Her er en rask instruksjonsvideo på hvordan man raskt kommer i gang med appen, men les gjerne beskrivelsen under for detaljert informasjon om hvert enkelt valg du har i forbindelse med å konfigurere appen.
Installer ProfraktE2 via Shopify's app store, https://apps.shopify.com.
Etter installasjon må du først velge abonnement. Appen gir 14 dagers gratis prøvetid, så dersom du ønsker å prøve appen en periode for å se om den dekker deres behov, så gjør gjerne det. E2Solutions tilbyr tre forskjellige abonnement:
Du kan enkelt endre abonnement senere hvis ønskelig.
Innholdsregister:
Etter appen er installert må du først legge til din Profrakt API nøkkel. Denne finner du i dine Innstillinger i Adminpanel, under fanen API. Kopier API nøkkelen fra din konto i Adminpanel, og lim den inn i ProfraktE2.
Dersom du ønsker at sendinger automatisk skal opprettes, og også skrives ut dersom dere har vår Profrakt Skyprint, huker du av denne og angir om sendingen skal opprettes når ordren mottas, eller når betalingen mottas. Ønsker du selv å bestemme når sendingene skal opprettes, aktiverer du ikke denne.
Senders reference: Avsenders referanse vises på etiketten og er en god referanse å bruke dersom det oppstår avvik på forsendelsen. Normalt sett benyttes "Order number" som avsenders referanse.
Automatic transfer: Sendinger opprettes direkte via API til transportørene, så denne innstillingen utgjør ingen forskjell per nå. Du belastes ikke for sendinger som er opprettet og skrevet ut, så lenge etiketten ikke er satt i transport. Muligheter for å opprette sendinger som ikke overføres til transportøren, kan bli lagt til i en senere versjon av vårt API.
Sette opp en avsenderlokasjon og definere reglement for dine Profrakt Skyprints.
Her velger du ønsket lokasjon du ønsker å sende varene dine fra. Dette er lokasjoner fra din Shopify, og ikke lokasjoner som er definert hos oss i Profrakt.
Label printer: Har du allerede en Profrakt Skyprint eller flere, velger du ønsket printer her. Har du ikke en Profrakt Skyprint, kan du kjøpe en i vår nettbutikk.
Hvorfor trenger du Profrakt Skyprint spør du kanskje?
Utskriftsflyten blir langt raskere, sømløs, enklere, og mer tilgjengelig for alle med en Profrakt Skyprint. Du kan eksempelvis fullføre en ordre fra telefonen hjemme på sofaen, og etiketten skrives ut i butikken eller på lageret! Alle ansatte kan også skrive ut fra sine egne maskiner, telefoner eller nettbrett uavhengig av hvor etikettskriveren står. Merk at den ikke er et krav, og appen fungerer fint uten.
Opening hours (DHL): Vi jobber med å få på plass en stordriftsavtale med DHL Express, men inntil videre er ikke disse innstillingene i bruk og kan ses bort fra.
Scroll til bunnen av siden, og klikk "Save" og deretter "Add shipping option."
Her setter du opp alle fraktmetoder du ønsker å benytte i nettbutikken din.
Vi vil gå gjennom et oppsett av Brings Pakke til hentested, men du setter opp så mange fraktmetoder som du selv ønsker, og har behov for
Velg fra nedtrekksmenyen den fraktmetoden du ønsker skal benyttes for fraktvalget. Du kan sette opp flere forskjellige, eller lage varianter av den samme metoden
Terms of delivery code: Denne trenger du ikke ta hensyn til før vi eventuelt får støtte for eksportsendinger via DHL Express.
Enable booking/pickup (med tilleggskostnad): Denne funksjonen skal ikke aktiveres per september 2023. Her vil du kunne angi om du vil bestille opphenting av pakkene dine. Våre kunder har normalt sett henteavtaler eller leverer selv pakkene til et hentested, så denne funksjonaliteten er ikke helt på plass i vårt API ennå, men den kommer i løpet av høsten. Vi planlegger også en egen booking/pickup-tjeneste i Adminpanel som vil bli tilgjengelig i løpet av vinteren.
Item type: Noen fraktmetoder støtter forskjellige pakketyper, som paller eller halvpaller, men som standard settes "Package" her.
Minimum item weight og Maximum item weight: Dersom du har angitt vekten på produktene dine i nettbutikken, vil modulen sjekke vekten på alle produktene i handlekurven, og kun tillate fraktmetoden benyttet dersom vekten på alle produkter er innenfor det spesifiserte intervallet. Hvis alle produkter i handlekurven er innenfor vektintervallet, men totalvekten på ordren er over, vil ProfraktE2 dele sendingen opp i flere kolli (så få som nødvendig), som alle er innenfor vektgrensen.
Carrier agreements for shipping product: Her vil din Profrakt fraktavtale automatisk velges basert på fraktmetodevalget du tok først. Hvis det finnes flere avtaler med samme transportør, kan den eventuelt endres.
Services for shipping product: Enkelte fraktmetoder har tilleggstjenester som kan legges til på fraktmetoden. Dette kan for eksempel være "Pose på døren" for fraktmetoden "Pakke i postkassen" eller "Advisering" for fraktmetoden "Stykkgods til bedrift". Du huker av for de tilleggstjenestene du ønsker å legge til.
Merk: Enkelte tilleggstjenester har en ekstra kostnad. Sjekk transportørens hjemmesider for detaljer før du velger tilleggstjenester.
Automatic printing of shipping labels: Dersom du har vår Profrakt Skyprint, huker du av for "Automatically print shipping labels" og angir eventuelt ønsket lokasjon der etiketten skal skrives ut.
Enable returns for this shipping option: Hvis du ønsker at det automatisk skal opprettes en retursending med tilhørende returetikett når du fullfører en ordre og lager tur-sendingen, huker du av for denne funksjonen.
Return product: Her velger du ønsket retur-fraktmetode. Det er fullt mulig å benytte forskjellige transportører for tur- og retursendinger.
Øvrige konfigurasjonsvalg: De øvrige konfigurasjonsvalgene er tilsvarende de som er beskrevet for tur-sendingen.
Shipping option name: Dersom du ønsker å kalle fraktmetoden noe annet enn hva transportøren selv har kalt den, kan du overstyre navnet her.
Shipping/return label content description: Dette vil vises på enkelte etiketter, og du kan velge om du vil at det skal stå produktnavnet, kategorien, eller ordrenummeret som beskrivelse.
Weight limit: Dersom du har angitt vekten på produktene dine, vil appen summere vekten på ordren og kun vise fraktmetoden dersom totalvekten er innenfor det angitte intervallet.
Merk: Per september 2023 er det enkelte utfordringer med denne funksjonaliteten dersom du har flere lokasjoner. Dette forventes å kunne løses i løpet av noen måneder
Enable calculated shipping rates: Aktiver denne funksjonen dersom du ønsker at fraktmetoden skal vises i checkout. (Krever minst et Standard-abonnement.)
Domestic only: Aktiver denne funksjonen dersom du ønsker at fraktmetoden kun skal være tilgjengelig for kunder bosatt i Norge.
Enable service partners: Aktiver denne funksjonen på fraktalternativene "Pakke til hentested" og "Mypack Collect" slik at kundene dine kan velge hentested.
Shipping rate description: Her kan du, om ønskelig, definere tilleggsinformasjon som vises under fraktmetoden.
Price tier 1: Dette er din standard fraktpris. For ordrer fra kr. 0,- koster frakten kr. 100,-, slik det er satt opp i eksempelet over.
Price tier 2: Når ordreverdien når kr. 1000,-, trer fraktfri levering inn, slik at "Shipping cost" blir kr. 0,-. Du kan legge til så mange prisnivåer ("tiers") du vil, og sette ønsket fraktpris per nivå.
Merk: Per september 2023 er det enkelte utfordringer med denne funksjonaliteten dersom du har flere lokasjoner. Dette forventes å bli løst i løpet av noen måneder.
Automatic calculation: Hvis du huker av for denne, vil ProfraktE2 bruke vårt kostnads-API for å hente din reelle fraktkostnad, som settes som fraktpris i utsjekken. Merk at denne innstillingen ikke inkluderer transportørenes faste tillegg, slik som drivstofftillegg og bomavgift. Avhengig av transportør, bør det legges til en prosentsats basert på transportørens rater for disse tilleggene. Ratene endres månedlig:
Lagre fraktmetoden, og legg eventuelt til flere fraktmetoder via "Add shipping option" helt til du har alle fraktmetoder klare. Du kan om ønskelig legge til flere, redigere eller fjerne dem i etterkant.
Fra ordreoversikten velger du en eller flere ordrer og velger enten "Auto-fulfill with ProfraktE2" eller "Fulfill with ProfraktE2." Forskjellen mellom disse er som følger:
Auto-fulfill with ProfraktE2: (Kun tilgjengelig for Standard- eller Advanced-abonnement.) Denne funksjonen sørger for full automatisering. Du kan ha satt opp flere forskjellige fraktmetoder i checkout, og appen sikrer at det som kunden har valgt, samsvarer med fraktmetoden som registreres hos transportøren. Du trenger ikke endre noe, og etikettene vil skrives ut automatisk dersom du har en Profrakt Skyprint.
Fulfill with ProfraktE2: Denne funksjonen åpner frakthåndteringsmenyen, hvor du kan endre lokasjon og fraktmetode eller del-levere ordren før du fullfører den og skriver ut etiketten.
Auto-fullfill with ProfraktE2: (Kun tilgjengelig for Standard eller Advanced abonnement.) Denne funksjonen gir full automatisering. Du kan sette opp flere forskjellige fraktmetoder i checkout, og appen sørger for at det som kunden har valgt, samsvarer med den fraktmetoden som registreres hos transportøren. Du trenger ikke gjøre noen endringer manuelt, og etikettene vil skrives ut automatisk dersom du har en Profrakt Skyprint.
Når prosessen er fullført, vil et bekreftelsesbilde bli presentert.
Har du Profrakt Skyprint, vil etiketten skrives ut automatisk. Hvis du benytter din egen skriver, må du klikke på "View," deretter velge "Print," og så velge etikettskriveren før du skriver ut etiketten.
Aktiver returfunksjoner og innstillinger for returer.
Frakthåndteringen skal nå kunne gå som en lek. Lykke til med salget!
Support:
E2Solution support: support@e2solutions.no - Tlf: 67 17 28 88
Profrakt support: Benytt gjerne vår kundeservice modul i Adminpanel, eller send en epost til kundeservice@profrakt.no - Tlf: 23 70 70 00.