Hva kan vi hjelpe med?

Hjelpesenter
Kom i gang
Forsendelser
Opprette forsendelse i Adminpanel

Opprette forsendelse i Adminpanel

Her finner du en detaljert gjennomgang for å opprette forsendelser direkte i Adminpanel dersom du ønsker å opprette forsendelser utenom eventuelle integrasjoner mot nettbutikk. Her kan du også skrive ut fraktetikket (Last ned PDF eller print med Profrakt Skyprint) på samme måte som når forsendelser opprettes direkte fra nettbutikken.

1. +Ny sending-knappen - lar brukere opprette en ny forsendelsesregistrering i fraktsystemet. For å begynne å opprette en forsendelse, må du sørge for at et selskap er valgt i feltet 'Selskap'.

1.1. Når dette gjøres, sjekker systemet om det valgte selskapet har en gyldig API-nøkkel. Hvis det valgte selskapet mangler en gyldig API-nøkkel, vil du motta et varsel som sier "Et problem har blitt oppdaget! For å låse opp ‘Ny forsendelse’ opprettelse for ditt valgte selskap ‘.....’, kreves en API-nøkkel."

1.2. Systemet sjekker også om det valgte selskapet har utestående fakturaer. Hvis det er 2 eller flere, vil du motta et varsel som sier: "Ubetalte fakturaer er oppdaget! Du risikerer kontosuspensjon på grunn av forfalte fakturaer. Sjekk fakturastatusen din i menyen til venstre. Vennligst kontakt vårt supportteam hvis du har spørsmål eller nylig har betalt fakturaene." Du kan likevel fortsette å bruke funksjonen for forsendelsesopprettelse.

1.3. Når et selskap med en gyldig API-nøkkel er valgt, kan du klikke på +Ny Forsendelse-knappen for å bli dirigert til "Ny Forsendelse"-siden. På denne siden finner du felt for å fylle ut nødvendig informasjon om forsendelsen.

2. Hvis du ønsker å bruke den gamle versjonen av skjemaet for Ny Forsendelse, informerer et banner øverst på siden deg om at de kan gjøre dette ved å klikke på "Tilbake til gammel versjon"-knappen.

3. Du må derretter oppgi nødvendig informasjon, som vises i blokker. Hver påfølgende blokk blir tilgjengelig etter at den forrige er fullført. Følgende detaljer er nødvendige:

Adresseinformasjon

3.1. Send fra - Dette feltet er automatisk forhåndsutfylt med standard firmaadresse (hentet fra "Administrer Forsendelser - Forsendelsesadresser"-delen).

Hvis du ønsker å endre avsenderdetaljer, må de merke av i boksen "Endre Avsenderdetaljer". Denne handlingen lar deg oppdatere og tilpasse avsenderens informasjon etter behov. Når alle detaljene er fylt ut, kan du sette denne adressen som standardadresse eller lagre de nye dataene i "Administrer Forsendelser - Forsendelsesadresser"-delen.

3.2. Adresseinformasjon: Send til - For å spesifisere mottakerens informasjon, kan du velge mottakeren fra nedtrekkslisten over lagrede kontakter (hentet fra Kontaktboken).

3.2.1. Hvis du ønsker å endre noen detaljer i en kontakt som allerede eksisterer i Kontaktboken, kan de endre ønskede detaljer og deretter merke av i boksen "Lagre Kontaktinformasjon". Kontaktinformasjonen vil bli oppdatert for denne kontakten i Kontaktboken.

3.2.2. Hvis du ønsker å opprette en ny mottakerkontakt, må du fylle ut følgende felter:

  • Kontaktnavn
  • Adresse linje 1
  • Land (kun Norge)
  • Postnummer
  • By
  • Telefonnummer
  • E-post
  • Adresse linje 2, Kontaktperson, Kundnummer – er valgfrie felt. Du trenger ikke å fylle dem ut. Systemet lar deg gå videre.

Ved å merke av i boksen "Lagre Kontaktinformasjon" vil de nye kontaktopplysningene bli lagret i Kontaktboken.

Pakker og Forsendelser

3.3. For at systemet skal kunne gi deg mulige fraktmetoder fra transportøren, må du fylle ut pakkeinformasjonen: antall (stk), vekt (kg) og dimensjoner (cm). Dimensjonene (cm) trenger ikke å fylles ut. Vekten alene er tilstrekkelig for at systemet skal foreslå mulige fraktmetoder.

3.3.1. Ytterligere felt kan også fylles ut for å gi transportøren mer informasjon for beregning, men disse feltene er ikke obligatoriske.

3.3.2. pakken som ble lagt til kan dupliseres eller slettes ved hjelp av de aktuelle handlingsknappene på høyre side av pakken.

3.3.3. Plattformen støtter sending av flere pakker i én forsendelse. For å legge til flere pakker kan du klikke på '+ Legg til Pakke'-knappen.

Feltene som skal fylles ut for alle andre pakker er de samme som for den første.

3.4. Fraktmetoder - de vises basert på informasjonen brukeren gir i Pakke-blokken. Plattformen velger og tilbyr automatisk metoder som samsvarer med pakken(e)s parametere. I tillegg velger systemet tre av metodene som kan passe brukeren best. De vises først, og deretter kan brukeren velge andre hvis disse tre metodene ikke er passende. Du har kun lov til å velge én fraktmetode.

For å endre den valgte fraktmetoden til en annen, trenger du bare å velge den nye metoden.

3.5. Tilleggstjenester - avhengig av den valgte fraktmetoden, tilbyr transportøren tilleggstjenester. For å velge dem trenger du bare å merke dem av i det respektive feltet.

3.6. Melding til transportør - brukeren kan legge igjen en tekstmelding til transportøren, hvor de spesifiserer eventuelle detaljer om forsendelsen. Teksten er begrenset til 350 tegn. Dette feltet er valgfritt.

Når det opprettes en forsendelse, vises en dynamisk oppsummering på høyre side av skjermen, som gir en sanntids oversikt basert på transportøren. Kostnaden beregnes i henhold til avsenderadressen og valgt fraktmetode.

Når alle detaljer for den nye forsendelsen er fullført, får brukeren tilgang til å administrere fraktetiketten. På dette tidspunktet er to hovedalternativer tilgjengelige:

5.1. Skriv ut Etikett - for å skrive ut fraktetiketten direkte. Brukeren blir bedt om å velge en skriver fra sin forhåndsdefinerte liste over skrivere, som de kan legge til og administrere i Innstillingene. I skriverfeltet er standardskriveren valgt i innstillingene alltid forhåndsvalgt.

For mer informasjon, se egen artikken om Profrakt Skyprint

5.2. Last ned Etikett - for å motta fraktetiketten elektronisk på PC. Du må merke av i avmerkingsboksen, og deretter vil systemet be deg laste ned fraktetiketten i pdf-format til din PC.

Når skjemaet fullføres og det klikkes på 'Opprett Forsendelse', lagres de nye forsendelsesdetaljene. En varsling vil bekrefte at den nye forsendelsen er opprettet, og skjermen vil oppdatere for å vise den i listen over 'Forsendelser'.

Hvis brukeren trenger å opprette en ny forsendelse uten å forlate dette skjemaet, trenger de bare å klikke på 'Opprett og Ny'-knappen, som vil åpne et nytt tomt skjema for utfylling.

Opprettelsen av en ny forsendelse kan kanselleres ved å klikke på 'Avbryt.' Hvis 'Avbryt'-knappen velges, lukkes skjemaet og alle tidligere utfylte data blir ikke lagret.

Som en variabel del av prisen legger Bring på et drivstofftillegg for pakker og gods sendt gjennom Brings transportflåte.

Version 21 June 2022
Denne nettsiden bruker cookies, og nederst på denne siden får du en komplett oversikt over hvilke.
Vi bruker informasjonskapsler blant annet for å gjenkjenne deg som bruker i form av et anonymt id-nummer. Denne identifiseringen gjøres for å analysere trafikken på nettstedet og for å oppnå mer presis og relevant markedsføring i form av målretting av annonser.
For markedsføringsformål deler vi informasjon om hvordan du bruker nettstedet vårt med partnerne våre innen sosiale medier og annonsering, som kan kombinere den med annen informasjon du har gjort tilgjengelig for dem, eller som de har samlet inn gjennom din bruk av tjenestene deres. Les mer om hvilke opplysninger vi samler og hva vi ber om samtykke til i vår personvernerklæring.
Cookies er altså små tekstfiler som brukes av nettsteder for å holde styr på ulike opplysninger om de som besøker nettstedet. Filene lagres i din nettleser på din PC eller mobilenhet, og du kan derfor bruke innstillingene i din nettleser til å avvise dem eller slette dem.

Praktiske frakt-løsninger direkte i Mystore

I tillegg til at en cookie kan lagre valg du har gjort på et nettsted (som valg av språk eller varer lagt i handlekurv) benyttes ofte cookies til å lagre id-nummer. Dette gjør at opplysninger om deg og din bruk av nettstedet kan lagres i andre databaser, med en henvisning til dette id-nummeret. På den måten kan vi analysere hvordan ulike brukere benytter nettstedet uten at vi trenger å identifisere dem med navn eller andre personopplysninger.

I personopplysningsloven

I personopplysningsloven og GDPR er slike anonyme id-nummer allikevel definert som personopplysninger, og vi må derfor ha et lovlig behandlingsgrunnlag for å samle, lagre og behandle slike opplysninger. Hvilket behandlingsgrunnlag vi baserer oss på for ulike opplysninger og ulike formål er beskrevet i vår personvernerklæring.
Dersom behandlingsgrunnlaget er "legitim interesse/interesseavveiing" vil du oppleve at vi tillater ulike verktøy å lagre cookies i din nettleser uavhengig av hvorvidt du har tatt et valg eller ikke. Du kan allikevel slette eller sperre slike cookies ved å bruke funksjoner i nettleseren din.

For markedsføringsformål deler

Dersom behandlingsgrunnlaget er "samtykke" forholder vi oss til det valget du tar i varselet som dukker opp når du besøker nettstedet, og vi anser ikke samtykke som gitt før du har tatt et aktivt valg.Dersom du tidligere har tatt et valg vil du ikke få varselet på nytt, så lenge den cookien som husker dette valget er aktiv.

Har denne artikkelen hjulpet deg?