Her finner du en detaljert gjennomgang for å opprette forsendelser direkte i Adminpanel dersom du ønsker å opprette forsendelser utenom eventuelle integrasjoner mot nettbutikk. Her kan du også skrive ut fraktetikket (Last ned PDF eller print med Profrakt Skyprint) på samme måte som når forsendelser opprettes direkte fra nettbutikken.
1. +Ny sending-knappen - lar brukere opprette en ny forsendelsesregistrering i fraktsystemet. For å begynne å opprette en forsendelse, må du sørge for at et selskap er valgt i feltet 'Selskap'.
1.1. Når dette gjøres, sjekker systemet om det valgte selskapet har en gyldig API-nøkkel. Hvis det valgte selskapet mangler en gyldig API-nøkkel, vil du motta et varsel som sier "Et problem har blitt oppdaget! For å låse opp ‘Ny forsendelse’ opprettelse for ditt valgte selskap ‘.....’, kreves en API-nøkkel."
1.2. Systemet sjekker også om det valgte selskapet har utestående fakturaer. Hvis det er 2 eller flere, vil du motta et varsel som sier: "Ubetalte fakturaer er oppdaget! Du risikerer kontosuspensjon på grunn av forfalte fakturaer. Sjekk fakturastatusen din i menyen til venstre. Vennligst kontakt vårt supportteam hvis du har spørsmål eller nylig har betalt fakturaene." Du kan likevel fortsette å bruke funksjonen for forsendelsesopprettelse.
1.3. Når et selskap med en gyldig API-nøkkel er valgt, kan du klikke på +Ny Forsendelse-knappen for å bli dirigert til "Ny Forsendelse"-siden. På denne siden finner du felt for å fylle ut nødvendig informasjon om forsendelsen.
2. Hvis du ønsker å bruke den gamle versjonen av skjemaet for Ny Forsendelse, informerer et banner øverst på siden deg om at de kan gjøre dette ved å klikke på "Tilbake til gammel versjon"-knappen.
3. Du må derretter oppgi nødvendig informasjon, som vises i blokker. Hver påfølgende blokk blir tilgjengelig etter at den forrige er fullført. Følgende detaljer er nødvendige:
Adresseinformasjon
3.1. Send fra - Dette feltet er automatisk forhåndsutfylt med standard firmaadresse (hentet fra "Administrer Forsendelser - Forsendelsesadresser"-delen).
Hvis du ønsker å endre avsenderdetaljer, må de merke av i boksen "Endre Avsenderdetaljer". Denne handlingen lar deg oppdatere og tilpasse avsenderens informasjon etter behov. Når alle detaljene er fylt ut, kan du sette denne adressen som standardadresse eller lagre de nye dataene i "Administrer Forsendelser - Forsendelsesadresser"-delen.
3.2. Adresseinformasjon: Send til - For å spesifisere mottakerens informasjon, kan du velge mottakeren fra nedtrekkslisten over lagrede kontakter (hentet fra Kontaktboken).
3.2.1. Hvis du ønsker å endre noen detaljer i en kontakt som allerede eksisterer i Kontaktboken, kan de endre ønskede detaljer og deretter merke av i boksen "Lagre Kontaktinformasjon". Kontaktinformasjonen vil bli oppdatert for denne kontakten i Kontaktboken.
3.2.2. Hvis du ønsker å opprette en ny mottakerkontakt, må du fylle ut følgende felter:
Ved å merke av i boksen "Lagre Kontaktinformasjon" vil de nye kontaktopplysningene bli lagret i Kontaktboken.
3.3. For at systemet skal kunne gi deg mulige fraktmetoder fra transportøren, må du fylle ut pakkeinformasjonen: antall (stk), vekt (kg) og dimensjoner (cm). Dimensjonene (cm) trenger ikke å fylles ut. Vekten alene er tilstrekkelig for at systemet skal foreslå mulige fraktmetoder.
3.3.1. Ytterligere felt kan også fylles ut for å gi transportøren mer informasjon for beregning, men disse feltene er ikke obligatoriske.
3.3.2. pakken som ble lagt til kan dupliseres eller slettes ved hjelp av de aktuelle handlingsknappene på høyre side av pakken.
3.3.3. Plattformen støtter sending av flere pakker i én forsendelse. For å legge til flere pakker kan du klikke på '+ Legg til Pakke'-knappen.
Feltene som skal fylles ut for alle andre pakker er de samme som for den første.
3.4. Fraktmetoder - de vises basert på informasjonen brukeren gir i Pakke-blokken. Plattformen velger og tilbyr automatisk metoder som samsvarer med pakken(e)s parametere. I tillegg velger systemet tre av metodene som kan passe brukeren best. De vises først, og deretter kan brukeren velge andre hvis disse tre metodene ikke er passende. Du har kun lov til å velge én fraktmetode.
For å endre den valgte fraktmetoden til en annen, trenger du bare å velge den nye metoden.
3.5. Tilleggstjenester - avhengig av den valgte fraktmetoden, tilbyr transportøren tilleggstjenester. For å velge dem trenger du bare å merke dem av i det respektive feltet.
3.6. Melding til transportør - brukeren kan legge igjen en tekstmelding til transportøren, hvor de spesifiserer eventuelle detaljer om forsendelsen. Teksten er begrenset til 350 tegn. Dette feltet er valgfritt.
Når det opprettes en forsendelse, vises en dynamisk oppsummering på høyre side av skjermen, som gir en sanntids oversikt basert på transportøren. Kostnaden beregnes i henhold til avsenderadressen og valgt fraktmetode.
Når alle detaljer for den nye forsendelsen er fullført, får brukeren tilgang til å administrere fraktetiketten. På dette tidspunktet er to hovedalternativer tilgjengelige:
5.1. Skriv ut Etikett - for å skrive ut fraktetiketten direkte. Brukeren blir bedt om å velge en skriver fra sin forhåndsdefinerte liste over skrivere, som de kan legge til og administrere i Innstillingene. I skriverfeltet er standardskriveren valgt i innstillingene alltid forhåndsvalgt.
For mer informasjon, se egen artikken om Profrakt Skyprint
5.2. Last ned Etikett - for å motta fraktetiketten elektronisk på PC. Du må merke av i avmerkingsboksen, og deretter vil systemet be deg laste ned fraktetiketten i pdf-format til din PC.
Når skjemaet fullføres og det klikkes på 'Opprett Forsendelse', lagres de nye forsendelsesdetaljene. En varsling vil bekrefte at den nye forsendelsen er opprettet, og skjermen vil oppdatere for å vise den i listen over 'Forsendelser'.
Hvis brukeren trenger å opprette en ny forsendelse uten å forlate dette skjemaet, trenger de bare å klikke på 'Opprett og Ny'-knappen, som vil åpne et nytt tomt skjema for utfylling.
Opprettelsen av en ny forsendelse kan kanselleres ved å klikke på 'Avbryt.' Hvis 'Avbryt'-knappen velges, lukkes skjemaet og alle tidligere utfylte data blir ikke lagret.